Radni Gminy Lubin wyrazili zgodę na przejęcie od Powiatu Lubińskiego zadań z zakresu zarządzania drogami powiatowymi. Oznacza to, że letnie i zimowe utrzymanie dróg powiatowych na terenie Gminy Lubin będzie wyłączną kompetencją gminnego samorządu.
To w sumie 96 km dróg, które w zarząd przejmie teraz Gmina Lubin. Powiat zapłaci gminie 9 tys. zł za kilometr, przekaże maszyny i urządzenia oraz finansować będzie zatrudnienie pracowników, jednego na stanowisku administracyjnym i od 3 do 6 na stanowiskach technicznych.
Analogiczna sytuacja ma mieć miejsce w gminach Rudna i Ścinawa. Taką wolę wyrazili szefowie tamtejszych samorządów, ale ostateczna decyzja należy do radnych.
– Stan dróg powiatowych jest nam doskonale znany, jeździmy po nich każdego dnia, bo tylko tak możemy dotrzeć do dróg gminnych. 9 tys. zł za kilometr w skali roku na ich utrzymanie – to dużo i mało. Wiele zależy od warunków atmosferycznych. Ważne, że przejmujemy również pracowników i sprzęt. Maszyny i urządzenia będą mogły być wykorzystywane przy pracach na drogach gminnych. Ponadto ogłaszając przetarg na większą niż dotychczas ilość kilometrów, uzyskać możemy korzystniejsze ceny – tłumaczy Tadeusz Kielan, wójt Gminy Lubin.
Jeden zarządca dróg gminnych i powiatowych pozwoli skończyć z drogowymi paradoksami, które miały miejsce dotychczas.
– Wielokrotnie w okresie zimowym widzieliśmy pług przejeżdżający przez wieś z podniesioną łyżką, bo pług był powiatowy, a droga gminna – mówi Norbert Grabowski, przewodniczący Rady Gminy Lubin.
Umowa na utrzymanie dróg, zawarta zostanie na czas nieokreślony, z sześciomiesięcznym okresem wypowiedzenia. Jeśli wszystkie samorządy podejmą stosowne uchwały w tej sprawie, porozumienie obowiązywać będzie od 1 maja 2016 r.
– Poza tym, to nasze drogi, położone na terenie gminy, korzystają z nich w dużej mierze nasi mieszkańcy – więc podejdziemy do nich z sercem , a nie tylko z poczuciem obowiązku – reasumuje wójt Tadeusz Kielan.
Na ostatniej XXX Sesji Rady Gminy Lubin, która odbyła się w Raszówce podjęto 20 uchwał merytorycznych, m.in. w sprawie zmian w planach przestrzennego zagospodarowania, zwiększających liczbę przystanków komunikacyjnych oraz przyjmującą „Sołecką Strategię Rozwoju Wsi Szklary Górne”.
(MG)