„Bezpieczny Senior” – III edycja w Bibliotece w Niemstowie

Jak uchronić przed oszustami, którzy korzystają z tak zwanej metody „na wnuczka”, próbują sprzedać drogi kredyt czy używają tożsamości innych osób, by wyłudzić od nas pieniądze? To tylko niektóre tematy spotkania, zorganizowanego 1 października 2019 r. w Ogólnopolskim Dniu Seniora w Bibliotece w Niemstowie.

Młodszy aspirant Anna Szajbler z Komendy Powiatowej Policji w Lubinie zwróciła uwagę słuchaczy na oszustów, metody ich działania: te znane, np. „na wnuczka” i inne związane z kontaktem z obcymi – osobiście bądź przez telefon. Uczestnicy otrzymali od policjantki kamizelki odblaskowe bądź czapki, które mają poprawić bezpieczeństwo osób poruszających się po zmroku. Policjantka podkreśliła, że takie spotkania mają ogromną wartość, ponieważ seniorzy są coraz bardziej świadomi, czujni i ostrożni.

Mł. brygadier Marek Maślej z Państwowej Straży Pożarnej w Lubinie przedstawił zagrożenia związane z rozpoczętym właśnie sezonem grzewczym. Strażak mówił o kominach: przeglądach, obowiązku czyszczenia, przepisach oraz środkach bezpieczeństwa. Wyjaśnił zasady dotyczące sposobu przechowywania opału i butli gazowych w gospodarstwach domowych. Zwrócił uwagę na śmiertelne zagrożenie jakim jest czad. Wyjaśnił w jaki sposób zabezpieczać swoje domy przed tym „cichym zabójcą”. Strażak odpowiadał na pytania, w tym na temat związany z wypalaniem odpadów roślinnych: liści, gałęzi, itp.

Joanna Bogdziewicz – pracownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubinie opowiedziała o sposobie kontaktowania się z podopiecznymi – w jaki sposób sprawdzać tożsamość osób podających się za przedstawicieli różnych instytucji. Pracownica GOPS-u zwróciła szczególną uwagę na zagrożenia związane z udostępnianiem danych – nie tylko pokazując dowód osobisty, ale różnego rodzaju dokumenty zawierające dane osobowe.

Sylwia Łucka i Grzegorz Raduchowski – pracownicy Banku Santander w Lubinie podzieli się swoimi doświadczeniami w pracy opowiadając o różnych działaniach oszustów. Pracownicy banku zwrócili uwagę na rodzaje pełnomocnictw, na sposoby zabezpieczania bankowości internetowej, nowe formy płatności – BLIK, bankowe systemy bezpieczeństwa. Goście zasygnalizowali konieczność zachowania ostrożności podczas korzystania z bankomatów.

Seniorzy uczestniczący w spotkaniu podzieli się swoimi doświadczeniami, a także chętnie zadawali pytania gościom. Podczas dyskusji pojawił się temat pokazów i zakupów oraz „prezentów” i związanych z nimi umowami.

W miłej atmosferze, przy kawie i cieście (ufundowanym przez sołtysa Niemstowa) seniorzy i goście wzięli udział w bardzo interesującym, pouczającym oraz owocnym spotkaniu w Bibliotece w Niemstowie.

(oprac. GBP)