Bezpieczny senior czyli jak nie dać się oszukać

Prelegentami spotkania, którego celem było zwiększenie świadomości w zakresie zagrożeń, byli pracownicy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Księginicach – dyrektor Bronisława Dul, Mirela Machoń i Joanna Bogdziewicz oraz Anna Szajbler – młodszy aspirant z Zespołu Profilaktyki Społecznej Komendy Powiatowej Policji w Lubinie.

Okazało się, że pomysłowość i przebiegłość oszustów i naciągaczy nie zna granic, a ich ofiarami padają najczęściej osoby starsze i samotne. Najczęstsze metody popełniania przestępstw, które mają miejsce (również na terenie naszej gminy), to:

– metoda „na wnuczka” – sprawcy podają się za osobę bliską i proszą o wsparcie jej finansowo,

– metoda np. „na hydraulika”  – oszuści podają się za fachowców, wchodzą do domu i kradną co popadnie lub wyłudzają pieniądze,

– metoda „ na urzędnika” –  sprawcy podają się za urzędnika i wymyślają np. konieczność uiszczenia jakiejś opłaty.

Dużym problemem są również nieuczciwe praktyki handlowe kierowane do seniorów, a także udzielanie nierzetelnych informacji. Trudne do zrozumienia umowy, mała czcionka, nagabywanie przez akwizytora, oferowanie usług, z których nigdy nie będą korzystać – to główne problemy, z którymi zgłaszają się do Urzędu ochrony Konkurencji i Konsumentów osoby starsze.

Sześć zasad bezpiecznego seniora konsumenta, opublikowanych na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej:

  1. Nie kupuj bez namysłu – „Tylko w tych naczyniach ugotujesz obiad 3 razy szybciej” – zanim kupisz, zweryfikuj informacje. Skonsultuj zakup z rodziną, poproś o wyszukanie parametrów oferowanych produktów w internecie. Do UOKiK docierają skargi na wprowadzanie w błąd co do cech oferowanych towarów – produkty nie są warte swojej ceny i nie mają reklamowanych właściwości.
  2. Nie wierz w darmowe prezenty – „Dla każdej osoby atrakcyjny upominek” – uważaj, ponieważ może się okazać, że aby go dostać, będziesz musiał kupić kosztowny produkt, a darmowa wycieczka do miejsca kultu religijnego może być połączona z kilkugodzinną sprzedażą naczyń do gotowania.
  3. Nie daj sobie wmówić, że nie masz prawa – „Nie może pan/pani odstąpić od umowy” – sprzedawca, który tak twierdzi, łamie twoje prawa konsumenckie. Umowa zawarta w domu czy na pokazie to szczególny rodzaj transakcji – w takiej sytuacji masz więcej praw. Pamiętaj: możesz odstąpić od umowy, ale masz na to 14 dni od otrzymania produktu. Wyślij towar na własny koszt za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy nadaj najlepiej osobnym listem, a produkt wyślij w oddzielnej paczce. Formularz odstąpienia od umowy pobierz ze strony: www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl.
  4. Bądź uważny – nie daj się manipulacji – „Proszę odstąpić od umowy za tydzień, bo będzie już pani, która jest upoważniona do odbioru” – gdy zastosujesz się do takiej instrukcji, może się okazać, że przekroczysz termin na odstąpienie od umowy. Pamiętaj: zawsze zweryfikuj zapewnienia sprzedawcy. Masz 14 dni na rezygnację z zakupów.
  5. Nie ulegaj namowom – „Tylko dziś ten sprzęt jest w wyjątkowej cenie” – pamiętaj, sprzedawcy wykorzystują wiele sztuczek, które mają skłonić cię do kupna produktu, nawet jeżeli go nie potrzebujesz. Jeżeli produkt jest dostępny dziś, będzie w ofercie również jutro. Daj sobie czas na przemyślenie decyzji i skontaktuj się ze sprzedawcą następnego dnia, jeżeli rzeczywiście chcesz kupić dany produkt.
  6. 6. Pamiętaj, nie jesteś sam – Skontaktuj się z rzecznikiem konsumentów lub oddziałem Federacji Konsumentów w swoim miejscu zamieszkania, jeżeli nie wiesz, jak napisać reklamację lub odstąpienie od umowy. Poradę uzyskasz także: telefoniczne pod numerem 801 440 220 (opłata zgodna z cennikiem operatora) w godz. 08:00-18:00 od poniedziałku do piątku lub e-mailowo pod adresem porady@dlakonsumentow.pl.

Zdarza się, że osoby starsze, nie mają świadomości, że zawierają umowę z przedsiębiorcą zarejestrowanym w innym kraju. W takich przypadkach bezpłatnie pomaga Europejskie Centrum Konsumenckie, należące do ECC-Net – tel. 22 55 60 118, info@konsument.gov.pl.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Księginicach przygotował ulotki informacyjne, zawierające porady i ostrzegające przed zagrożeniami, które rozdano uczestnikom spotkania. Natomiast pani aspirant wręczyła seniorom kamizelki odblaskowe „Widoczny na drodze”, zapewniające lepszą widzialność pieszych i rowerzystów w ruchu drogowym.

Organizatorem spotkania była Gminna Biblioteka Publiczna w Raszówce Filia w Niemstowie, przy współpracy z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Księginicach oraz Komendą Powiatową Policji w Lubinie.

Dziękujemy za współpracę.

Info: WO, zdjęcia: IT