W tym roku rolnicy po raz drugi w historii obowiązującego w Polsce systemu dopłat bezpośrednich i obszarowych składają wnioski o przyznanie płatności obowiązkowo przez internet, za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przyjmuje elektroniczne wnioski od 15 marca do 15 maja 2019 r.
Po doświadczeniach kampanii 2018 i sugestiach rolników w eWnioskuPlus wprowadzono korekty, które mają dodatkowo ułatwić korzystanie z aplikacji oraz dostosować obsługę wniosku do obowiązujących przepisów. Wśród udogodnień, jakie znalazły się w tym roku w aplikacji, są m.in.:
- rozszerzenie informacji prezentowanych w tabeli z działkami referencyjnymi o listę działek rolnych położonych na danej działce referencyjnej,
- dodanie tabeli zbiorczej z podsumowaniem powierzchni zgłoszonych do danej płatności w zakładce „Podsumowanie”,
- rozszerzenie wydruku wniosku i przeglądu danych o informacje o składnikach międzyplonu w ramach EFA,
- rozszerzenie funkcjonalności w zakresie zastępowania i wycofywania zwierząt
w ramach płatności do bydła i płatności do krów, - rozszerzenie sprawdzeń kompletności wniosku oraz komunikatów prezentowanych podczas wypełniania wniosku w celu uniknięcia błędów w składanych wnioskach.
Dodatkowo zostały wprowadzone modyfikacje, które zapobiegną problemom występującym podczas wypełniania niektórych wniosków w roku 2018.
ARiMR prześle rolnikom wstępnie wypełniony wniosek tzw. wniosek spersonalizowany wraz z załącznikami wersji papierowej (będzie to robiła do 2020 r.). Należy jednak traktować go jedynie informacyjnie.
W 2018 r. wnioski przez internet złożyło blisko 900 tys. rolników z ok. 1,3 mln ubiegających się o dopłaty. Dodatkowo wszystkie Oświadczenia potwierdzające brak zmian w 2018 roku w odniesieniu do wniosku z roku 2017 zostały również przeniesione do aplikacji eWniosekPlus przez pracowników ARiMR. Oznacza to, że rolnicy ci mają już konto w aplikacji. Aby rozpocząć prace nad wypełnianiem wniosku, muszą więc tylko zalogować się do systemu informatycznego ARiMR.
W przypadku rolników, którzy posiadają już konto w aplikacji eWniosekPlus i jest ono zablokowane lub rolnik zapomniał hasła do konta należy skorzystać z opcji „Nie pamiętasz hasła?”.
Szczegółowa ścieżka została opisana tutaj: www.arimr.gov.pl/dla-beneficjenta/system-teleinformatyczny-arimr-wniosek-przez-internet/ewniosekplus/Najczesciej-zadawane-pytania-.html
Załóż konto w aplikacji eWniosekPlus
Rolnicy, którzy w tym roku będą korzystać z e-wniosku po raz pierwszy, by uzyskać do niego dostęp, powinni najpierw utworzyć konto. W tym celu trzeba wejść na stronę www.arimr.gov.pl w zakładkę eWniosekPlus a następnie podać trzy dane weryfikacyjne:
- numer identyfikacyjny producenta – „numer gospodarstwa”,
- kwotę ostatniego przelewu otrzymanego z ARiMR, zrealizowanego w roku 2018
(w przypadku gdy rolnik w danym dniu otrzymał więcej niż jeden przelew należy wprowadzić kwotę z największego przelewu, w przypadku braku otrzymania przelewu od ARiMR w roku 2018 należy wprowadzić wartość 0), - 8 ostatnich cyfr numeru rachunku bankowego wskazanego we wniosku o wpis do ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.
Zalecane jest również wskazanie adresu e-mail – pole nieobowiązkowe. Na ten adres Agencja będzie przesyłała ewentualne powiadomienia. Po poprawnej weryfikacji system automatycznie założy konto oraz pozwoli na wprowadzenie indywidualnego hasła w celu zapewnienia możliwości ponownego logowania do systemu.
Powiadomienia z ARiMR
W przypadku, gdy rolnik chce otrzymywać powiadomienia z ARiMR, po zalogowaniu do aplikacji eWniosekPlus należy przejść do sekcji „Moje konto”. Następnie w sekcji „Konfiguracja powiadomień” należy wprowadzić numer telefonu i/lub adres e-mail oraz zaznaczyć „Zgodę na otrzymywanie powiadomień” (przełącznik ustawiony na zielono) i zapisać wprowadzone zmiany.
ARiMR zachęca do podawania danych kontaktowych oraz wyrażenia zgody na otrzymywanie powiadomień, dzięki temu pracownicy Agencji będą mogli się skontaktować z rolnikiem w zakresie obsługi wniosków wysyłanych w eWniosekPlus.
Wypełnij i wyślij wniosek
Wypełnianie wniosku rozpoczyna się od wyrysowania upraw na działkach referencyjnych spersonalizowanych na podstawie wniosku o przyznanie płatności na rok 2018 lub na dodanych nowych działkach referencyjnych (ewidencyjnych). Po wyrysowaniu uprawy rolnik zaznacza płatność, o którą ubiega się do danej uprawy. Może dodać niezbędne załączniki, a pozostałe dane we wniosku wypełniane są automatycznie przez aplikację. Aplikacja porównuje dane deklarowane przez rolnika z danymi referencyjnymi m.in. w zakresie maksymalnego kwalifikowanego obszaru (MKO), jak również przeprowadza kontrolę krzyżową między danymi deklarowanymi przez innych rolników oraz inne sprawdzenia w zakresie kompletności wniosków.
Aplikacja również na bieżąco wylicza powierzchnie gruntów ornych, procent uprawy głównej oraz dwóch upraw głównych. W zakresie sprawdzenia wymogów zazielenienia dostępny jest kompleksowy przegląd zawierający informacje na temat zwolnienia z wymogu dywersyfikacji upraw, zwolnienia z wymogu utrzymania obszarów proekologicznych (EFA), spełnienia wymogu dywersyfikacji upraw, spełnienia wymogu utrzymania EFA, powierzchni, nazwy
i procentu upraw głównych, danych dotyczących elementów EFA oraz trwałych użytków zielonych wrażliwych pod względem środowiskowym.
Program ma tę zaletę, że nie tylko wychwytuje pomyłki, ale również na bieżąco informuje
o popełnionych błędach czy brakach. Warto wiedzieć, iż do czasu wysłania wniosku do ARiMR można wprowadzać w nim zmiany. Nie ma limitu wejść na dany wniosek. W trakcie jego wypełniania można go zapisywać, zamykać i ponownie otwierać. ARiMR zaleca systematyczne zapisywanie wniosku roboczego podczas jego wypełniania. Po wysłaniu wniosku rolnik otrzyma potwierdzenie. Rolnikom i doradcom zaleca się aby po wysłaniu wniosku pobrać „Potwierdzenie przyjęcia wniosku” na stację roboczą lub wydrukować je.
Wnioski złożone przez aplikację eWniosekPlus nie wymagają potwierdzenia w postaci złożenia wniosku w formie papierowej w biurach powiatowych Agencji.
Rolnicy, którzy nie mają dostępu do internetu lub mają trudności z wypełnieniem wniosku, mogą skorzystać z pomocy doradców ODR-ów oraz pracowników ARiMR. Podobnie, jak w roku ubiegłym w biurach powiatowych Agencji dostępne są dla rolników stanowiska komputerowe z dostępem do internetu.
Wniosek papierowy w wyjątkowej sytuacji
Złożenie wniosku w formie papierowej jest możliwe jedynie dla tych rolników, którzy nie są w stanie złożyć wniosku w wersji elektronicznej i jednocześnie nie mogą skorzystać z pomocy technicznej zapewnionej przez biuro powiatowe ARiMR. Wniosek w wersji papierowej może zostać złożony w następujący sposób:
- osobiście do biura powiatowego ARiMR lub
- za pośrednictwem osoby trzeciej lub
- przesłany pocztą lub
- przesłany/dostarczony za pomocą kuriera lub firmy kurierskiej
Za datę złożenia wniosku papierowego do biura powiatowego ARiMR przyjmuje się datę:
- datę złożenia w biurze powiatowym ARiMR wniosku przez rolnika lub osobę trzecią,
- datę wpłynięcia wniosku do biura w przypadku wysyłki wniosku za pośrednictwem kuriera lub firmy kurierskiej,
- datę stempla pocztowego w przypadku, gdy rolnik wysyła wniosek pocztą.
Wniosek o przyznanie płatności na rok 2019 wraz z wymaganymi załącznikami składa się od 15 marca do 15 maja 2019 r. Wniosek wraz z załącznikami może być także złożony do 10 czerwca 2019 r., jednak osoby, które złożą wniosek w okresie od 16 maja do 10 czerwca otrzymają płatności pomniejszone o 1% za każdy dzień roboczy opóźnienia. Wnioski osób, które złożą wniosek po 10 czerwca 2019 roku nie będą rozpatrywane i tym samym osoby te nie otrzymają płatności.
Więcej informacji o aplikacji, a także odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania znajdują się na stronie: www.arimr.gov.pl w zakładce eWniosekPlus.
(www.arimr.gov.pl)